Monday 2 January 2017

Perlunya Pengetahuan Penggunaan Senjata Api..

Catatan : Mohd Asri Redha b. Abdul Rahman
Tarikh: 02 Januari 2017



Assalaamualaikum WRT dan Selamat Malam buat pembaca blog ini.. Terima kasih masih sudi melayarinya kerana ini hanya cerita2 aktiviti sahaja bukan cerita fasal isu-isu politik yang boleh menarik ramai orang membacanya.. 

Malam ini keseorangan kat opis.. banyak kerja dah boleh selesai terutama yang saki baki tahun 2016.. Biasa lah hujung tahun dan awal tahun.. 

Sebelum nak balik , terasa nak cerita sikit fasal aktiviti2 jabatan saya terutama sebelum menutup tirai 2016. Aktiviti seperti yang saya nak cerita ni, jarang diaturkan kecuali jabatan-jabatan yang terlibat dengan penguatkuasaan atau berpakaian seragam.. Iaitu aktiviti menembak.. Menembak betul ni.. bukan main-main. 

Sengaja saya aturkan buat anak-anak buah saya untuk memberi sedikit kelainan berkenaan aktiviti-aktiviti sosial pejabat, Mulanya tak berapa ramai yang berminat, terutama yang wanita. Tapi akhirnya ramai juga yang boleh hadhir aktiviti menembak ini..

Penggunaan senjata api memang bahaya. Sedikit kesilapan mengundang padah yang terok. Sebab itu tahap disiplin yang tinggi amat perlu bila mengikuti latihan penggunaan senjata api. 

Banyak faedahnya belajar dan tau menggunakan senjata api.. selain kena ada kawalan disiplin yang tinggi, ianya berguna bila berlaku keadaan terdesak yang kita tidak jangka akan berlaku dimasa akan datang. Sekurang-kurangnya asas penggunaannya kita sudah tahu. Kalau lebih bagus, buat permohonan rasmi untuk memilik lesen senjata api.. Yang penting pohon dulu. Kalau ada rezeki, boleh diluluskan lesen tersebut, kalau tidak dapat pun tidak mengapa.. yang penting cuba dulu...

Program ini juga telah dapat mengeratkan hubungan yang lebih baik dengan pihak Polis DiRaja Malaysia Daerah Kulim dan juga Persatuan Kelab Menembak Kulim... 





















No comments:

Post a Comment