Thursday 14 April 2016

Pernah Buat Rawatan Katarak Mata .. Di Kilang Abbott inilah Produk Tersebut DiKeluarkan...

Catatan: Mohd Asri Redha
Tarikh: 14 April 2016

Assalaamualaikum wrt  dan Selamat Sejahtera buat semua pembaca blog saya sekalian. 

Sebenarnya sejak saya tulis dalam blog ini yang saya buka akhir tahun lepas, tak lah banyak sangat yang baca blog saya. Yang seronoknya tulis blog ini ialah kita boleh  tahu berapa orang baca blog kita setiap hari, dan jumlah pembaca yang mengunjungi blog saya.. Lepas tu kita boleh tahu pula pengunjung masuk tengok menggunakan sistem operasi apa, dan dari negara mana mereka datang... semua itu ada ditunjukkan dalam blog.. itu yang seronoknya..

 
Setakat sekarang ni baru 1611 orang telah mengunjungi blog saya ini.. sikit saja tu.. Blog saya ini bukan blog politik , atau blog cari rezeki.. jadi tak ada apa yang saya nak kalutkan.. dan tak ada apa yang menarik untuk orang tertunggu-tunggu tulisan saya.. Tulis suka-suka sahaja disamping memberi pandangan saya berkenaan sesuatu perkara..  itu sahaja..
Nak masuk melawat dalam kilang kena
tutup macam ni laa.. segala jenis debu
tak boleh ada.. hatta make up muka pun
kena ditanggalkan atau dibasuh.............
Tak mahu habok2 terlekat kat kanta  yg 
dikeluarkan oleh kilang ini.

Hari ini saya nak cerita peristiwa yang berlaku  dalam kawasan PBT saya sahaja.. Saya baru sahaja balik dari Majlis Perasmian Kilang Abbot Manufacturing Malaysia Sdn Bhd di Kulim Hi-Tech Park.. Kilang ini baru sahaja beroperasi pada pertengahan tahun lepas dan produk mereka ini telahpun tersebar keserata penjuru dunia sebab produk ini merupakan produk yang amat diperlukan pada mereka yang  menghadapi masalah mata.. atau masalah 'cataract' mata... dulu2 kalau kat kampong kalau dapat 'cataract' ni..  lama-lama boleh buta terus.. teknologi untuk  memulihkan penyakit ini  belum sampai lagi ke Malaysia, kalau adapun memang kosnya amat tinggi. Sekarang ni rawatan penyakit ini sudah menjadi semakin mudah dan dianggap pembedahan ini sebagai 'minor' sahaja untuk menggantikan kanta mata yang rosak.. Seluruh dunia guna produk ini...  hebat kan.. 'Made in Malaysia'.. Bentok macam gambar diatas tu.. tapi sebenarnya kecik sangat.. ya la nak masukkan dalam mata... kena betul2 kecil , bersih dan padan.

Kilang ini mengeluarkan kanta tersebut sahaja.. Jadi sebenarnya produk keluaran dari Malaysia ini sememangnya telah terkenal diseluruh dunia dan diseluruh klinik, hospital-hospital swasta dan hospital kerajaan serata dunia.  Kita harus berbangga kerana produk itu datangnya dari Kulim Hi Tech Park.. Sebenarnya kilang Abbot terdapat dibanyak negara,  dan produk yang dikeluarkan pun banyak juga yang berkaitan 'medical device' dan  produk2 kesihatan. Kilang kat KHTP ini hanya mengeluarkan kanta ini sahaja. 

Orang Kuat KTPC ni...
Majlis perasmian kilang ini disempurnakan oleh YB Dato' Norsabrina Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah yang mewakili YAB Menteri Besar Kedah DA. 

Saya jarang berpeluang melawat kilang-kilang seperti ini terutama yang berteknologi tinggi.  Kilang-kilang biasa tu ada juga  melawat seperti kilang ubat nyamok, kilang kicap dan sebagainya. Tapi kat kawasan KHTP ini semuanya adalah kilang-kilang yang berteknologi tinggi dan sebahagian besar tenaga pekerjanya adalah mereka yang mempunyai kemahiran dan kelayakan yang tinggi.  Ini bermakna ianya memerlukan mereka yang mahir dan berpengetahuan teknikal yang terbaik.

Sebab itu bila nak masuk melawat tempat operasi pengeluaran produk mereka terpaksa melalui pelbagai pematuhan yang amat ketat bagi menjaga keaslian dan ketelitian produk yang dihasilkan... Sebab itu kalau tengok saya berpakaian tu, terpaksa tutup mulut, tutup rambut, tutup kasut, tangan kena disteril, kalau pakai 'make up'  kena basuh muka ... Tupun bukan boleh masuk melawat kat tempat operasi sebenarnya. Tengok melalui cermin sahaja. Sampai macam tu sekali.  

Apa yang saya tertarik sangat ialah rupanya ramai anak-anak muda melayu yang bekerja disyarikat ini. Setiap peringkat yang dilawati , kami diterangkan dengan begitu yakin oleh beberapa orang anak-anak muda melayu yang bekerja kat kilang ini ... dan begitu menarik penerangan mereka dengan penggunaan bahasa inggeris yang jelas dan lancar. Mereka sendiri nampaknya begitu bersemangat untuk bekerja dan memajukan syarikat tempat mereka bekerja ini.. Tahniah kepada mereka ini . Bagus sekali mereka tunjukkan kebolehan dan kemahiran yang terbaik kepada pengurusan atasan kilang ini agar mereka 'confident' dengan kebolehan orang Malaysia.  Bukan senang orang Amerika Syarikat hendak memberi kepercayaan kepada kebolehan orang Malaysia terutama anak Melayu. Tapi di kilang ini saya nampak banyak anak-anak muda Melayu yang diberi peranan dan tanggungjawab yang sepatutnya sesuai dengan kebolehan dan kemahiran mereka.. Teruskan kecemerlangan itu... 

 Itu saja catatan saya .... Terima kasih.                                                                                                                                                        

Perasmian  pembukaan kilang oleh YB Dato' Norsabrina Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah yg mewakili YAB Menteri Besar
Kedah Darul Aman...
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          



Antara produk-produk lain yang dikeluarkan oleh kilang    Abbott .. Tapi bukan di KHTP ini.






1 comment:

  1. Maître Spirituel METOGNIMAMBOU
    Bonjour,
    Je suis spirituel, Marabout "Hounnon METOGNIMAMBOU" diplômé de l'Association Nationale des Praticiens de la Médecine Traditionnelle du Benin (A.NA.PRA.ME.TRA.B.)
    Je suis prêt à montrer mon diplôme
    Whatsapp : +22990196719 / +33756918233
    e-Mail :
    metognimambouhounnon@gmail.com

    DOMAINES D'INTERVENTION:
    JE NE FABRIQUE PAS D'ARGENT.
    - Aider un couple à avoir d'enfants dans leur vie.
    - Attirer de la clientèle pour votre commerce.
    - Talisman pour prendre des centaines de millions d'argents chez quelqu'un.
    - Cadenas pour fermer la bouche de celui à qui vous devez de l'argent.
    - Rituels et Talisman pour gagner une affaire devant la justice même si vous avez tore.
    - Rituel et Talisman pour éviter des accidents de tout genre toute votre vie.
    - Savon de chance.
    - Parfum de chance.
    - Bague de protection pour vivre en paix et longtemps au sein de nous humains.
    - Attachement de femme ou mari.
    - Rituel pour bloquer le sexe du mari ou de la femme qui couche dehors.
    - Rituel pour verrouiller les sexes des deux infidèles.
    - Éloigner les maitresse de votre mari.
    - Faire fuir les gigolos et gagner votre coeur.
    AVEC MOI, LA SATISFACTION EST GARANTIE.

    ReplyDelete