Monday 11 April 2016

Rupanya Solat Sunat Wudhuk Tu Banyak PahalanyA

Catatan: Mohd Asri Redha
Tarikh: 06 April 16

Assalaamualaikum WRT.. dan selamat petang.

Kali ini saya nak cerita fasal pembangunan insan saja.. tentang diri kita sendiri, tentang hala tuju kita setelah kematian... bersediakan kita dengan segala persiapan untuk kearah itu.. dok kalut sangat fasal kerja dan segala macam aktiviti didunia yang hanya untuk dunia sahaja , kadang-kadang kita terlupa kita dah simpan apa ya untuk perbelanjaan dialam akhirat nanti.. cukup tak lagi poket kita dengan bekalan itu... ini yang selalu bermain-main dalam kepala... dok kira pi kira mai.. rasanya tak cukup lagi.. nak buat tambang pi pun tak cukup lagi.. apatah lagi nak buat belanja dialam kubur dan alam akhirat sana... umur pun semakin meningkat.. Allah SWT boleh tarik bila-bila masa sahaja.. Ramai rakan yang Allah SWT tarik lebih awal lagi.. tak tunggu tua kerepok dah... muda-muda lagi dah ditarik umurnya.. Nak tunggu bila lagi nak buat semua itu.. Nak tunggu pencen ka... itupun kalau sempat pencen.. nak tunggu sihat ka...  umum kata makin tua kita makin kurang sihat kita..  nak tunggu kaya ka atau senang ka.. baru nak buat...  namun ada kita tengok dah kaya raya serata dunia dah pi bertandang tapi yang wajib pun tak buat juga seperti mengerjakan ibadah haji...  Jadi kita ni semua bagaimana.... saya ni bagaimana.. awak pula bagaimana ....

Jadi semua orang kena bersedia dengan kematian.. mati itu adalah pasti....   ramai orang tahu akan mati juga akhirnya tapi depa tak kisahpun...  yang dok kisahpun takut juga tapi masih tak pulun2 juga buat ibadat sebanyak mungkin termasuk yang sunat-sunat .. dulu dok buat yang wajib-wajib saja.. sunat tu macam tak kisah.. Hak yang sunat itulah yang akan beri kita bekalan yang banyak kepada kita.. Yang wajib tu kena buat ... sebab wajib buat.,. kalau tak buat berdosa besar,, dosa kecik2 yang kita buat dan terbuat tu sekurang-kurang ditampong pahala-pahala yang kita dapat dari segala macam sunat-sunat yang tak terkira banyaknya... Banyak sungguh dosa2 kecik yang kita dok buat hari-hari... dok mengata kat orang, dok buat maksiat kecik, mata dok perhati yg tak sepatutnya.. dok cakap yang tak sepatutnya. dok buat yang tak sepatutnya.. dan segala macam.. tu yang kecik2 .. yang besar2 tu buat juga tanpa disedari macam dok fitnah orang melalui media internet tu,  mengumpat , dan sebagainya..Hak yang wajib dulu masa baru baligh tu.. banyak yang tak buat dan tak ambil kisah, terutama bab sembahyang... ganti dak lagi.. nak tunggu bila nak ganti atau kadho..

ok lah.. cukup intro saya takat itu.. sebenarnya ofis saya ada mengaturkan kuliah mingguan setiap khamis yang ada kaitan dengan cara nak dapat pahala sebanyak mungkin bagi bekalan kita di akhirat nanti..

Saya suka catatkan  sikit apa2 shj majlis ilmu  yg saya ikuti.. sekurang2nya ingat juga nanti..  kalau tidak lupa begitu sahaja...

saya tidak berkesempatan penuh untuk mengikuti kuliah tersebut setiap minggu.. maklum lah kita ni sibuk segalanya fasal kerja... tak apalah .. tak boleh pi kuliah, sekadar baca dan amalpun kita ok juga.. tapi kalau pi kuliah lagilah amat berkat, dapat pahala lagi ... tok guru yang guide kita lagi baik ...

Amat beruntung pada siapa yang mengerti dan mengikuti kuliah-kuliah ilmu ini kerana ia adalah salah satu taman-taman syurga (raudhah) dimana para Malaikat menghamparkan sayap untuk penuntut ilmu, mendapat doa dari binatang-binatang, mendapat pahala yang besar melebihi pahala solat sunat 100 rakaat dan sebagainya... Itu dia hadiah  yang dianugerahkan oleh Allah SWT kepada hamba-hambanya.. Sekarang kita tak nampak dan rasa pahala  tu tapi bila sudah berada dialam baqa dan alam akhirat baru kita akan dapat nikmatnya.. Ini tercerita  dalam Hadith pertama buku ini bertajuk ^Menghadiri Majlis Ilmu.^

Ustaz Nazri ajar kali ini berpandukan buku susunan Ustaz Zamri bin Hashim iaitu.."40 HADITH .. Jalan Ke Syurga".. Masa saya ikuti kuliah Ustaz baca hadith yang ke 5 : iaitu ^Solat Sunat Wudhuk^

Hadith tersebut bermaksud begini : Daripada Abu Hurairah RA, Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda kepada Bilal: " Wahai Bilal, ceritakan kepada ku apakah amalan istimewa yang engkau lakukan di dalam Islam? Sesungguhnya aku mendengar bunyi derapan kasutmu ketika aku berada dalam Syurga". Bilal berkata : " Saya tidak mempunyai apa2 amalan yang diharapkan (istimewa) selain setiap kali saya berwudhuk pada waktu malam atau siang, saya sentiasa bersembahyang dengan wudhuk itu (solat sunat yang tidak diwajibkan keatas saya)"..

Satu lagi hadith yang dibacakan dalam tajuk yang sama.. Daripada Uqbah bin Amir RA berkata: : "Rasulullah SAW bersabda: "tidaklah seseorang berwudhuk lalu memperelokkan wudhuknya, kemudian dia solat sunat dua rakaat dengan penuh khusyuk , melainkan syurga pasti menjadi miliknya".

Saya tak mau ulas panjang.. fahamkan makasudnya hadis shahih ini...  jadi mau dengan tak mau sahaja... nak buat atau tak mau buat... diri sendiri yang menerima ssegala pahala yang melimpah ruah itu jika dibuat...

Sekian sahaja celoteh saya kali ini.. TQ
Baca Al Fatihah. . aamiin








No comments:

Post a Comment